ZENITH Pilot Montre d’Aéronef Type 20 Tourbillon
De Pilot Montre d’Aéronef Type 20 Tourbillon is een opvallende verschijning in de nieuwe Pilot collectie. Het titanium en rose gouden model heeft een draaiend wijzerplaatje in de linker bovenhoek van de grote wijzerplaat en een datumaanduiding. De asymmetrische indeling dient om het tourbillon mechanisme te laten zien. Dit is nu zichtbaar door de opening in de wijzerplaat terwijl de ranke proporties en elegante lijnen van het horloge behouden blijven.
De datum wordt weergegeven met een gepatenteerd systeem, dat bestaat uit een schijf die de kast omringt. Dit model gebruikt het automatische El Primero 4035 D chronograaf kaliber. Aan de zijkant van de kast staan de letters HB gevolgd door een figuur. Dit verwijst naar het serienummer van het horloge.
Over de Zenith Pilot Montre d’Aéronef Type 20 Collectie – 2013
De fabrikant van Zenith zit al meer dan anderhalve eeuw op dezelfde locatie en speelde een belangrijke rol bij de eerste dagen van de luchtvaart. Als een van de eersten zorgden ze voor horloges en instrumenten aan boord. Zes nieuwe Pilot Montre d’Aéronef Type 20 horloges, inclusief een speciale serie als eerbetoon aan de Rode Baron, roepen herinneringen op aan de fundamentele rol die Zenith speelde in de vroege moderne luchtvaart.
Sinds de begintijd van de luchtvaart kenden Léon Morane en Louis Blériot elkaar. De twee beroemde pioniers deden mee aan de verovering van het luchtruim in het begin van de twintigste eeuw. Op 25 juli 1909 vloog Blériot, toen 37 jaar oud, als eerste ter wereld het Kanaal over met een vliegtuig dat hij zelf had gebouwd. Minder dan een jaar later vloog de 25 jaar oude Morane meer dan 100 km per uur tijdens een vliegshow in het Franse Reins, een ongelooflijke snelheid voor die tijd. Zijn vliegtuig was een Blériot XI. De twee mannen deelden een passie voor luchtvaart, waren competitief ingesteld en hielden ervan risico’s te nemen. En wat Louis Blériot en Léon Morane ook deelden was een Zenith horloge. De must-have voor piloten werd door hen beschouwd als het meest accurate op de markt.
Zenith, vliegtuiginstrumenten en klasse horloges
Zenith deed zo een vroege intrede in het geweldige avontuur van de luchtvaart. In het begin werkte het bedrijf samen met de grootste pioniers en al snel werd Zenith een van de eerste fabrikanten van instrumenten aan boord. Hoogtemeters en horloges (montres d’aéronef) werden speciaal gemaakt om tijdens het vliegen te gebruiken. Ze werden verkocht aan zowel militaire als burgervliegtuigmaatschappijen. De beroemde Zenith type 20 staat in de aeronautische wereld bekend om zijn betrouwbaarheid, stoerheid en precisie. Sinds 1938 verschijnt dit type op de instrumentenpanelen van talloze vliegtuigen, zoals de Caudron Simon C.635 van de Franse luchtmacht. De hedendaagse Pilot collectie is een waardevolle erfenis van die eerste glorieuze jaren van de luchtvaart.
De Franse term ‘montre d’aéronef’ (draagbaar in het vliegtuig) is een geschikte naam voor deze speciaal voor de luchtvaart ontwikkelde instrumenten. Het is een sector waarin de gebruikscondities toch aanzienlijk veeleisender zijn dan ergens anders. De gebruikte mechanismen worden zwaar op de proef gesteld. De instrumenten moeten plotselinge fluctuaties in temperatuur, door de motoren en andere vlieginstrumenten veroorzaakte magnetische velden, hier en daar heftige trillingen, vochtigheid en veranderingen in luchtdruk kunnen doorstaan. Onfeilbare leesbaarheid is ook een voorwaarde. Een grote matzwarte wijzerplaat zorgt voor het meeste contrast met de witte lichtgevende wijzers en andere tijdsindicaties, zoals de karakteristieke Arabische cijfers en een extra groot lettertype. Het dragen van het polshorloge werd aanzienlijk makkelijker gemaakt door de kenmerkende kroon, die het instellen van functies en het opwinden van het horloge met handschoenen aan mogelijk maakt.
Al deze vereisten waren onderdeel van de technische specificaties die midden jaren dertig zijn ontwikkeld en die door de jaren heen gelijktijdig met de luchtvaarttechnologie zijn geëvolueerd. Vanaf 1938 werden deze specificaties bekend als ‘Type 20’. Deze professionele horloges werden beschouwd als overlevingsinstrumenten. Ze werden ook regelmatig gecontroleerd en onderhouden. In Frankrijk bijvoorbeeld werden ze geleverd aan de luchtmacht, de marineluchtvaart en het testvluchtcentrum. Vandaag de dag behoren goedgekeurde Type 20 instrumenten, destijds slechts gemaakt door een handvol streng geselecteerde fabrikanten, tot de hall of fame van de vlieginstrumenten.
Technische details Pilot Montre d’Aéronef Type 20 Tourbillon:
Uurwerk: 4035, automatisch
Kaliber: 13½‘ (Diameter: 37 mm)
Dikte: 7,66 mm
Componenten: 381
Juwelen: 35
Frequentie: 36.000 VpH – (5 Hz)
Batterijreserve: minimaal 50 uur
Functies: Uren en minuten in het midden
Tourbillon:
- Het wijzerplaatje is gepositioneerd op 11 uur
- Het maakt 1 omwenteling per minuut
- De kleine seconden staan op het wijzerplaatje
- De datum is gepositioneerd om het wijzerplaatje heen
Chronograaf:
- Centrale secondewijzer
- 30-minuten-teller op 3 uur
- 12-uur-teller op 6 uur
Kast, wijzerplaat en wijzers
Materiaal: Titanium kast, 18-karaat rose goud bezel, uiteindes, knopjes en kroon
Diameter: 48 mm
Diameter opening: 40 mm
Dikte: 15,80 mm
Kristal: Doosvormig saffieren kristal met anti-reflectielaag aan beide kanten.
Achterkant kast: Zenith Flying Instruments logo
Water-resistentie: 10 ATM
Wijzerplaat: Matzwart
Uurmarkering: SuperLuminova SLN C1
Wijzers: Rhodium met gouden inleg en satijnen afwerking
Referentie
87.2430.4035/21.C721
Banden
Bruine alligator leren banden met beige naden en titanium gesp