Wanneer heeft een horloge een hoge inruilwaarde

Ten eerste is er geen gouden formule om geld te verdienen met het doorverkopen van exclusieve horloges. Zoals eerder gezegd, zijn horloges over het algemeen slechte investeringen. Het belangrijkste blijft dat je een horloge hebt waar je van houdt. Maar als je er toch over nadenkt het horloge weer te verkopen, iets wat overigens de meeste horlogebezitters nooit doen, dan kunnen onderstaande tips je daarbij helpen. We gaan in op wat wel en niet bijdraagt aan een goede inruilwaarde.

De belangrijkste factoren, waarom het ene merk, model of horloge een hogere inruilwaarde heeft, dan het andere, zijn:

  • De motieven van tweedehands horlogekopers zijn anders dan die van mensen die een nieuw horloge kopen. Tweedehands horlogekopers zoeken een speciale waarde in hun aankoop in ruil voor de misgelopen voordelen van een nieuw horloge. Daarom zijn de fascinatie en aantrekkingskracht van horloges anders op de tweedehandsmarkt.
  • Bij nieuwe horloges worden vaak toeslagen berekend voor bepaalde luxe kenmerken, zoals kostbare metalen, diamanten, mechanische uurwerken of special editions. De tweedehandsmarkt waardeert zulke extra’s een stuk minder.
  • De conditie van het tweedehands horloge is zeer belangrijk. Van alle nieuwe horloges mag je verwachten dat ze in nieuwe staat zijn en garantie hebben. Bij tweedehands horloges weet je niet precies wat je kunt verwachten. Daardoor is het risico groter. Specifieke merken, modellen en uurwerken hebben een verschillende reputatie op dat gebied.
  • De belangstelling voor en vraag naar een specifiek merk of model fluctueert. Soms kan een positieve recensie van een bepaald model ineens de vraag op de tweedehands markt enorm doen stijgen.

Om te begrijpen waarom een horloge een hoge of een lage inruilwaarde heeft, moet je redeneren vanuit het perspectief van de koper: waarom zou hij meer of minder willen betalen voor een bepaald horloge?

Aspecten die een positieve invloed hebben op de inruilwaarde:

  • Zeldzaam of moeilijk te vinden—Volgens het simpele economische principe van vraag en aanbod, geldt dat alles wat mensen graag willen hebben, maar moeilijk kunnen krijgen, stijgt in prijs.
  • Limited editions— Horlogemakers geven zo nu en dan ‘Limited editions’ uit. Dat valt vaak samen met het zoveeljarig bestaan van een horlogemaker of een historische gebeurtenis. Soms dient het ook om de populariteit van een model te vergroten. Deze horloges hebben meestal unieke nummers. En als er echt maar een beperkte hoeveelheid van is uitgegeven, dan hebben ze vaak een hoge inruilwaarde.
  • Garantie—Als de fabrieksgarantie of zelfs die van de dealer, nog geldig is, dan is dat zeker een plus.
  • Aantoonbaar in het bezit geweest van een beroemd persoon – Een aparte categorie waardevolle horloges zijn de horloges die van een beroemdheid zijn geweest. In het bijzonder gaat het op specifieke horloges waarvan vastgesteld is dat ze van een filmster of een historisch figuur zijn geweest. En het liefst is zo’n horloge dan ook gedragen tijdens het maken van de film of tijdens een historische gebeurtenis. Deze horloges hebben de hoogste inruilwaarde.

Aspecten die maar een kleine invloed hebben op de inruilwaarde:

  • Iets minder exclusieve ‘Limited editions’— Wanneer er meer dan 5 tot 10.000 horloges van een bepaald model zijn gemaakt, is de ‘limited edition’ niet meer exclusief. Dit aantal lijkt heel weinig, maar het is ongeveer evenveel als wat fabrikanten normaal gesproken in een jaar van een model verkopen. Als een fabrikant een te groot aantal uitgeeft van een ‘limited edition’ dan is de inruilwaarde nauwelijks meer dan die van een gewoon model.
  • De mechanische of de kwarts versie van hetzelfde horloge – Sommige horlogemakers geven dezelfde modellen uit met een kwarts en met een mechanisch uurwerk. De betere merken maken uit hoofde van exclusiviteit, de mechanische horloges duurder. Op de tweedehands markt behouden de mechanische horloges slechts een deel van de hogere prijs. Daarom hebben de kwartsvarianten een iets beter inruilwaarde.
  • Het originele doosje en bijbehorende papieren— De meeste mensen vinden het leuk om een horloge in het originele doosje te krijgen. Bijna niemand doet er daarna echter nog iets mee. Dus het originele doosje verhoogt de prijs wel een beetje, vooral als het een cadeautje is. Maar behalve als het horloge bijna nieuw is, maakt het niet heel veel uit.
  • Interessante serienummers – In zeldzame gevallen heeft een horloge een interessant serienummer, zoals een even getal, een getal met een interessant patroon, nummers die relateren aan het begin, het eind of een nieuw jaar van de productie, maar ook verborgen betekenissen zoals een Omega Speedmaster Moonwatch met de datum van de maanlanding of een James Bond Rolex, Submariner of Omega Seamaster Pro met 007 op het eind. Hoewel dit een leuk extraatje is, heeft het nauwelijks meerwaarde als je het horloge verkoopt.

Aspecten, die het meest aan waarde verliezen bij de doorverkoop:

  • Goud, platinum en andere dure metalen— Horloges met kostbare metalen verkopen goed op de tweedehands markt, maar het metaal verliest wel aan waarde. Dergelijke horloges worden door de fabrikant bestempeld als exclusief en zijn daardoor nieuw veel duurder dan de werkelijke waarde van de metalen (vaak 10 tot 20 keer zo duur). Bij doorverkoop is de prijs vergelijkbaar met de marktwaarde van de metalen.
  • Diamanten—Diamanten op of rondom de wijzerplaat zijn een dure toevoeging aan nieuwe horloges. Maar hiervoor geldt hetzelfde als voor de kostbare metalen. Je betaalt veel meer, vanwege de exclusiviteit en die prijs is veel hoger dan de waarde van de diamanten zelf.
  • De goedkoopste modellen—Sommige topmerken hebben duidelijk een goedkoop model, dat niet de kenmerken en status heeft van hun normale modellen. Rolex heeft bijvoorbeeld de ‘Air-King’-serie en andere goedkope modellen, waarbij bijvoorbeeld de datumaanduiding of het COSC-certificaat ontbreekt. Mensen willen deze horloges hebben, omdat het de goedkoopste manier is om aan zo’n felbegeerd horloge te komen. Maar deze versies hebben niet de bijzondere kenmerken, die juist zo aantrekkelijk zijn op de tweedehandsmarkt. Dus ze zijn een slechte keus als investering.

En tenslotte, de aspecten die afbreuk doen aan de inruilwaarde:

  • Horloges waarbij het serienummer is verwijderd— Dit is onacceptabel, maar komt vaak voor op de ‘grijze’ markt. Sommige merken weigeren nog service te verlenen bij welk officieel service center dan ook, als het serienummer ontbreekt. Ze sturen zelfs geen onderdelen op naar zelfstandige reparateurs. Dat risico verlaagt de inruilwaarde, in het bijzonder van horloges, waarvan de fabrikanten publiekelijk hebben verklaard zonder serienummer geen service te verlenen.
  • Op maat gemaakte horloges—Horloges worden, net als auto’s, soms aangepast aan de specifieke wensen van de klant. Het gaat vaak om inscripties (namen, datum, gebeurtenis) op de achterkant of om onderdelen van andere modellen of producten met als doel een uniek horloge te creëren. Deze aanpassingen kosten de koper geld en maken het horloge minder waard. De kans dat je iemand vindt met precies dezelfde wensen is immers vrij klein.
  • Merken met een korte levensduur—Niet alle exclusieve horloge  merken zijn hetzelfde. Sommige meer gemiddelde merken hebben een relatief korte levensduur.
  • Merken, die vaak hoge kortingen geven—De inruilwaarde is vaak gebaseerd op de winkelprijs, ook als er bij een individuele klant korting wordt gegeven. Maar merken die officieel verkocht worden in winkels, waar standaard hoge kortingen worden gegeven, hebben een lagere inruilwaarde, omdat ze te vaak goedkoper te krijgen zijn. Dit geldt overigens niet voor de topmerken, die soms te koop zijn in warenhuizen als Costco, Sam’s club of bij andere onofficiële dealers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.